Michael Schumacher, który na ostatnich metrach dzisiejszego wyścigu w sprytny sposób zyskał dodatkową pozycję kosztem Fernando Alonso, popisał się znajomością regulaminu, ale sprawę manewru Niemca będą musieli rozstrzygnąć sędziowie.
Samochód bezpieczeństwa po wypadku do jakiego doszło pomiędzy Jarno Trullim i Karunem Chandhokiem zjechał do boksów na ostatnim okrążeniu, gdy do mety wyścigu pozostawało jedynie kilkaset metrów.Pomiędzy zakrętem Rascasse a ostatnim łukiem Michael Schumacher wykorzystał nieuwagę Hiszpana i zdołał wywalczyć szóstą lokatę.
Regulamin sportowy w punkcie 40.7 stanowi, że „wyprzedzanie (podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa) jest zabronione do czasu gdy bolidy nie osiągną pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa po tym jak samochód bezpieczeństwa powróci do boksów.”
W punkcie 40.13 ten sam regulamin mówi jednak, że : "Jeżeli wyścig kończy się, gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, ten zjedzie do boksów pod koniec ostatniego okrążenia, a samochody przekraczają linię mety bez wyprzedzania."
Całą sytuację będą musieli więc rozstrzygnąć sędziowie, gdyż kwestią sporną jest fakt czy wyścig miał zakończyć się za samochodem bezpieczeństwa, czy planowo zjechał na ostatnim okrążeniu. Pikanterii dodaje fakt, że jednym z sędziów GP Monako jest dawny rywal Schumachera, Damon Hill- mistrz świata F1 z 1996 roku.
16.05.2010 16:15
0
Za wyjątkiem ostatniego okrążenia-Schumi +25 sekund-za głupotę się płaci...
16.05.2010 16:16
0
to bylo dobre podobalo mi sie brawo shumi
16.05.2010 16:18
0
Ho, ho, ho ! No to sie jeszcze wyscig nie skonczyl.
16.05.2010 16:19
0
Szumi powinien dostać karę w regulaminie jest napisane że gdy SC zjedzie to dopiero można wymijać po przekroczeni lini start/mety a on nie przekroczył start/mety wiec Alonso powinien mieć 6 miejsce.
16.05.2010 16:21
0
Zweryfikują wynik... To było niebezpieczne i bezcelowe. Jeszcze mu karę wsadzą na następny wyścig.
16.05.2010 16:22
0
inwidualny masz racje mozna wyprzedzac po przekroczeniu lini start/meta.
16.05.2010 16:22
0
4. inwidualny wlasnie ze tak nie jest...
16.05.2010 16:23
0
5. pablo3243 - 2 punkty są bezcelowe?
16.05.2010 16:23
0
Tylko czy Panowie z FIA zechcą o tym sobie przypomnieć...
16.05.2010 16:23
0
nie koniecznie ponieważ z punktem regulaminu który został przytoczony zespoły minęły linie zjazdu do boksów czyli minęły linie SC
16.05.2010 16:24
0
Szumi pokazał się z dobrej strony i dał lekcje Fernando aby był uważny do samego końca. Brawo dla mistrza! Brawo dla Szumiego!! Oby sędziowie nie zmienili decyzji, pozdro
16.05.2010 16:28
0
Mam nadzieję, że postąpią z Schumim zgodnie z regulaminem (którego jakby nie było można interpretować na wiele sposobów, bo jest nieścisły). Jeśli nie złamał regulaminu, to pełen szacun za ten manwer. Trzeba czekać na decyzję. A propos kar - wg mnie po wyjeżdżaniu z pit stopu Massa wyjechał za żółtą linię, co jest zabronione, jednak ze strony sędziów nie nastapiła żadna reakcja.
16.05.2010 16:30
0
MSC - klasa dla każdego zawodnika w stawce, choć nie ma najlepszego bolidu, dał lekcja jazdy Alonso. Mam nadzieje ze wszyscy sie zamkna, bo regulamin mowi ze bylo to zgodne z przepisami. "...bylo niebezpieczne" - to walka o pozycje i pkt, tu nie przebiera sie w srodkach :)
16.05.2010 16:30
0
12. Marti u Massy tez widzielm zolta linie i kara powinna byc...
16.05.2010 16:31
0
Wszystko zgodnie z regulaminem, Schumacher potwierdzony przed Alonso.
16.05.2010 16:34
0
nie zauważyłem tego manweru
16.05.2010 16:36
0
@11. Zjarany, Schumi wykorzystał pech Alonsa, któremu uślizgnął się tył auta. Alonso do końca był czujny, ale miał tak zużyte opony, że akurat na końcu go wyrzuciło. Schumi nie dał żadnej lekcji, po prostu mu się udało i tyle.
16.05.2010 16:37
0
14. kempa007 - w takim razie dziwię się, że żaden zespół nie zareagował i nie doniósł o tym stewardom.
16.05.2010 16:39
0
nie wiem, moze po ostatnich karach wzieto sedziow na dywanik i juz tak tego nie pilnuja... ale poki co "wydaje mi sie", on chyba najechal tylko na linie, ale jej nie przekroczyl...
16.05.2010 16:40
0
Massa faktycznie przekroczył żółtą linie. Ale prawdopodobnie to przemilczą. Teraz już jest po wszystkim.
16.05.2010 16:43
0
Kempa - najpierw piszesz, że kara powinna być, a potem piszesz, że chyba jednak linii nie przekroczył - zdecyduj się :)
16.05.2010 16:48
0
Ku..rwa mać ale mnie ludzie denerwujecie. Przecież Alonso wpadł w poslizg, a MSC którego nie lubię to wykorzystał. Normalnie reagujecie jak Kochański. Polsat jest do dupy, żeby nie wysłać swoich ludzi na GP. Żenada
16.05.2010 16:48
0
z regulaminu : 40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking. wiec chyba zlamal regulamin
16.05.2010 16:48
0
nawet jeśli był to manewr nie zgodny z przepisami to sędziowie nic nie zrobią bo przecież to szumeher.... nie nawidze tego gościa
16.05.2010 16:49
0
Usunięty
16.05.2010 16:52
0
brawo Michael ! to bylo cos. tylko kierowcy z takim doswiadczeniem jak Schumacher potrafia takie rzeczy...kilkaset metrów przed meta !! oprócz Alonso, ktory jest dla mnie najwybitniejszym kierowca wyscigu (zdobyc tyle pozycji ruszajac z pit-lane to duzy wyczyn i tyle!), to wlasnie Schumacher jest gwazda GP Monaco.
16.05.2010 16:53
0
Ten manewr powinien być wzięty pod uwagę sędziów. To tak nie może zostać !!! Wg. mnie regulamin został złamany, i Michael wyprzedzał już ALONSO wchodząć w zakręt więc...
16.05.2010 16:54
0
26. rafito Alonso miał pecha bo przejechał na twardych oponach 75 okrążeń. Wpadł w poślizg na zakręcie MSC się z nim zrównał, a potem wpadł drugi raz. Czy wy wogóle to widzieliście? Żadne arcydzieło to nie było.
16.05.2010 16:55
0
27. FAster92 - więc skończy się na reprymendzie :)
16.05.2010 16:55
0
TO JEST FRAGMENT Z F1.COM ODNOŚNIE SAFETY CAR: Overtaking on this first lap is not allowed, unless a car has a problem. The safety car will peel into the pits at the end of the lap and drivers are free to race once they have crossed the line to commence the next lap.
16.05.2010 16:56
0
P.S. bo "reprymenda" jest obecnie na topie w F1 :)
16.05.2010 16:56
0
Zawsze sądziłem, że wyprzedzać można dopiero za linią startu/mety. Ale, jak widać, regulamin stanowi inaczej. Pytanie jeszcze jak rozumieć fakt, że "wyprzedzanie jest zabronione do czasu gdy bolidy nie osiągną pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa po tym jak samochód bezpieczeństwa powróci do boksów". Nigdy nie słyszałem o żadnej "pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa".
16.05.2010 16:56
0
dobr toroche sie pospieszylem, ale tak czy ianczej trzeba czekac na decyzje sedziwow.
16.05.2010 16:58
0
17. stoyu jedyna mądra wypowidź odnośnie manewru ALONSO już na smym początku wyścigu był w Pit Lane, ale i tak ten manewr nie jest do końca zgodny z przepisami!!!
16.05.2010 16:59
0
MontyF!F! - pełne poparcie z mojej strony co do Polsatu. Najwyraźniej postawili na sporty walki i olali F1. Szkoda my kibice powinniśmy wywrzeć większy nacisk na tą stację może w końcu wyślą Borowczyka na tor i coś więcej się dowiemy. Być może Kempa powinien napisać jakiś artykuł na ten temat a my kibice powinniśmy poprzeć ten artykuł kilkoma tysiącami wpisów pod nim
16.05.2010 17:00
0
27. FAster92 zgadzam się z tobą cytuję: ”podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa jest zabronione do czasu gdy bolidy nie osiągną pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa po tym jak samochód bezpieczeństwa powróci do boksów.” A schumacher nie osiągnął 1 lini SC tylko wyminął na zakręcie czyli jest to zabronione...
16.05.2010 17:00
0
kubica-good,polsat bad(prowadzacy do d..y).
16.05.2010 17:00
0
29. Marti zwłaszcze,że to Schumacher ... żal .
16.05.2010 17:01
0
32. michal3100 - nie zawsze linia start/meta pokrywa się z linią pierwsza linią safety cara (ta mieści się kilka metrów przed linią start/meta), po przejechaniu której można wyprzedzać. Schumacher wyprzedził Alonso po przejechaniu tej linii. 33. kempa007 - trzeba czekać :) ciekawe jaka będzie decyzja D. Hilla ;)
16.05.2010 17:03
0
Safety car dał dupy! Powinni przejechać jescze jedno okrążenie a tak Schumi wyprzedził zgodnie z przepisami :(
16.05.2010 17:04
0
36. inwidualny jeszcze zła przyczepność opon ALONSO ... ułatwiło to Schumacherowi wyprzedzenie go . Powtórka by się przydała.
16.05.2010 17:05
0
Ale kierowcy nie kończyli wyścigu za samochodem bezpieczeństwa
16.05.2010 17:05
0
Wystarczy że tylko Schumacher popisał się umiejętnościami to już was krew zalewa. Żenada... Wyścigi są po to by się ścigać a jeśli by taki manewr zrobił Kubica pewno zupełnie odwrotnie byście pisali! Zero tolerancji i jak facet zna przepisy to jest krok do przodu i brawo Schumi za manewr i tym pokazał ze wie po co wrócił!!! Piszecie że ALO miał uślizg no tak kiedy widział żę go Schumi goni dał gazu i uślizg gotowy! Walka czysta i co dobre dla F1 dała rozgłos :)
16.05.2010 17:06
0
Msc wyprzedzał na zakręcie zwanym anthony noges a więc siłą rzeczy minęli zjazd do boksów tym samym mijając linie SC, manewr zgodny z przepisami
16.05.2010 17:06
0
38. FAster92 - proponuję zaczekać na oficjalkę w tej sprawie i nie wylewać swoich żalów przed czasem :)
16.05.2010 17:08
0
23. czerwony__-dokładnie-o to chodzi, złamał regulamin i jeśli Schumi nie dostanie kary, to F1 schodzi na psy...
16.05.2010 17:09
0
hej Marti :). Dla mnie manewr MSC nie do końca OK. Podobno cicha umowa pomiędzy zespołami jest taka że jak konczą wyścig za SC to już się nie wyprzedza
16.05.2010 17:10
0
45. Marti Każdy chce bronić swojego faworytan na każdy możliwy sposób;-) Więc czekajmy!!
16.05.2010 17:10
0
a ogólnie to można podejmować reakcje w chwili zjazdu SC do boksu i nie ważne gdzie jesteś na torze
16.05.2010 17:11
0
39. Marti Jeśli tak to wszystko odbyło się zgodnie z przepisami, a Michael popisał się znajomością przepisów. Pokazuje to kierowcom, że do końca trzeba być czujnym i skoncentrowanym. Jednak myślę, że najlepiej poczekać na oficjalny werdykt sędziów.
16.05.2010 17:14
0
F1 2010 Monaco: Alonso vs Schumacher last lap można obejrzeć
16.05.2010 17:16
0
47. Leeloo - hej Leeloo :) co kogo obchodzą ciche umowy? :) Tak jak pisze @ 42. modafi, zespoły nie ukończyły wyścigu za SC. Ja z kolei słyszałam, że pomiędzy zespołami jest cicha umowa zgodnie z którą samochody na gridzie zawsze muszą się prosto ustawić, co dziś nie miało miejsca ;) 48. FAster92 - więc czekajmy a dopiero potem osądzajmy, ok?
16.05.2010 17:16
0
39. Marti - kilka metrów przed linią S/M to lekka przesada - pierwsza linia SC w Monako jest tam, gdzie linia ograniczająca zjazd do PL przechodzi z linii przerywanej w ciągłą. Tą linię MSC przekroczył za FA i na tych monitorkach z boku sygnalizowana była zielona flaga. Jednak bardziej przypisywałbym zasługę Brawnowi niż samemu kierowcy.
16.05.2010 17:18
0
41. FAster92 nom przydała by się powtórka co do milisekund czy przekroczył linię czy nie bo Alonso w GP Barcelony miał fal start o milisekundy i zaraz kara, a żenada to jazda Schumacher co było w GP Barcelony jeździł jak Di Grassi a do tego ma 7 razy mistrza świata a ile z tego zawdzięcza Barrichellowi? Sam nie wiem ale z 3, 4 bo zawsze coś w pit lane a raz było Barrichello był 1 stanął przed meta i go przepuścił. Potem nie miał tyle szczęścia ścigał się z Hakkinenem o mistrza i był ostatni wyścig i Hakkinen wygrywał chyba o 1 czy 2 pkt.W wyścigu Schumacher był 1 zaraz za nim Mika na zakręcie Schumi pilnował wewnętrznej strony a Hakkinen go od zewnętrznej i Mika Hakkinen został mistrzem świata. :)
16.05.2010 17:20
0
54. mozna na youtube obejrzeć podałam wcześniej nazwę.
16.05.2010 17:21
0
50. michal3100 - jeśli postapił zgodnie z przepisami, to należy mu się pochwała i za znajomość przepisów i za spryt. Poczekajmy. Schumi się wypowiedział na ten temat, opisał regułę pierwszej linii safety cara i wg niego wszystko jest w porządku. Powiedział też, że przez radio go poinformowano, iż tor jest już czysty. Rosberg też mówił, że otrzymał podobną informację i jemu też mówiono, że można jeszcze wyprzedzać.
16.05.2010 17:23
0
Regulamin sportowy w punkcie 40.7 stanowi, że „wyprzedzanie (podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa) jest zabronione do czasu gdy bolidy nie osiągną pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa po tym jak samochód bezpieczeństwa powróci do boksów.” W punkcie 40.13 ten sam regulamin mówi jednak, że : "Jeżeli wyścig kończy się, gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, ten zjedzie do boksów pod koniec ostatniego okrążenia, a samochody przekraczają linię mety bez wyprzedzania." Kto te ustawę wymyślał? Jedno wyklucza drugie!
16.05.2010 17:24
0
Marti pijesz do ustawienia Roberta na starcie ?? :D
16.05.2010 17:24
0
Jeżeli ktoś uważa, że Alonso dokonał czegoś nadzwyczajnego w tym wyścigu to muszę się z nim nie zgodzić. Faktem jest, że startując z pit lane a kończąc wyścig na 7 miejscu jest dużym progresem, ale jak to dokonał. Na 1 okrążeniu mieliśmy SC, Alonso zjechał do boksów po nowe opony nie tracąc nic, bo SC cały czas był na torze, potem widzieliśmy raptem jak wyprzedził z problemami di Grassiego, następnie Glocka i Kovalainena, naprawdę mimo, że to Monaco nikt mu korony za to nie da. Następnie inni zaczęli zjeżdżać na pit stopy i w taki cudowny sposób Alonso wbił się na 6 pozycję, którą utracił we frajerski sposób na ostatnich metrach i wątpliwe by Schumiego za to ukarali. Mimo, że nic do Alonso nie mam, niczym w Monaco mnie nie zaskoczył.
16.05.2010 17:26
0
czekamy na info od sedziow :)
16.05.2010 17:28
0
53. szerter - no dobra - kilkanaście matrów :). Manewr był legalny, była zielona flaga. Koniec tematu. Dla mnie sprawa jest zakończona. Za spryt i trzeźwość Schumiego otwieram coś bąbelkowego, co było chłodzone na wypadek wygranej Roberta :)
16.05.2010 17:30
0
58. Leeloo - pije :)
16.05.2010 17:35
0
Marti różnica taka że pszczółka nic nie zyskał a lisek chytrusek poleciał jedną pozycję do przodu, ale sama wola ustawień/manewrów nie jest OK :P
16.05.2010 17:42
0
63. Leeloo - pszczółka nic nie zyskała, tylko straciła jedną pozycję, a lisek chytrusek jedną nogą był już chyba na bandzie :) Wola manerwu naszego dawnego Ferraristy była bardzo OK ;p W sprawie woli ustawień nic oficjalnie nie spisano :)
16.05.2010 17:49
0
Jestem ciekawy rostrzygnięcia tej sprawy. A propo tego wypadku na sam koniec, to myslałem że Trulli coś zrobił bardzo złego hindusowi. Chandhok miał szczęście w nieszczęsciu. Uffff!!!!!!
16.05.2010 18:02
0
61. Marti - raczej kilkaset :]
16.05.2010 18:02
0
Dla mnie to był błąd nie Truliego a Chandoka Bo gdy Trulli wchodził po zewnętrznej to Chandok w niego walnął i walczył dalej o pozycje przed ostatnią. Powinien odpuścić i poprostu przegrać z chonorem.
16.05.2010 18:06
0
sorry zrobiłem błąd Trulli wchodził po wewnętrznej
16.05.2010 18:06
0
Czy ktoś zauważył, że na cyfrowym polsacie, kanał Rai 1 jest blokowany w wyścigowe niedziele od godziny 13?
16.05.2010 18:16
0
66. szerter - w każdym bądź razie odległość wystarczająca na wykonanie manewru wyprzedzania krótko przed metą :)
16.05.2010 19:29
0
Alonso dał dupy i tyle
16.05.2010 20:12
0
Ta dał dupy to chyba wasz debil niby 7-krotny mistrz świata w F1 a przepisów nie zna!!!!!!!ALONSO!!!!!!!
16.05.2010 21:42
0
A mnie ten manewr porządnie wkurzył. W ogóle cała sytuacja była bardzo głupia. Bo jeżeli SC wyjeżdża na dwa okrążenia przed zakończeniem wyścigu , a następnie zjeżdża tuż przed metą , to jest porąbane do bólu . Praktycznie wyścig był już rozstrzygnięty - to po jaką cholerę zjeżdżał 10 sekund przed zakończeniem?! W takiej sytuacji powinny obowiązywać już zasady fair play wśród kierowców. Zresztą żaden inny kierowca nie szarpał się do atakowania - a jedynie MSC ! W zasadzie w chwili obecnej pisanie o tym zdarzeniu , to przysłowiowe >>woda po herbacie << I nikt już na takie cwaniactwo nie da się złapać . A zresztą nasi sąsiedzi tak już mają - większość przy poszkodowanym zawodniku wykopuje piłkę na aut ( bez względu na wynik ) , a oni z premedytacją wbijają bramkę , wykorzystując uszczerbek zespołu przeciwnika . Nie wiem skąd to u nich jest - ale tak jest :/
17.05.2010 02:37
0
@73 i cała reszta - ludzie załamka... przecież w regulaminie jest jasno napisane: a) (40.7) jak samochód bezpieczeństwa zjeżdża normalnie tzn. w trakcie wyścigu to można się wyprzedzać od linii SC b) (40.13 - dalszy podpunkt czyli uzupełnienie poprzedniego) jak samochód bezpieczeństwa jedzie aż do mety to zjeżdża na ostatnim kółku (w domyśle aby to zwycięzca przekroczył linię jako pierwszy a nei za SC) ale NIE MOŻNA SIĘ JUŻ WYPRZEDZAĆ AŻ DO METY czyli te pozostałe kilkaset metrów... nic się tutaj nie wyklucza i wszystko jest jasne - CZEGO TUTAJ NIE ROZUMIECIE?
17.05.2010 07:00
0
Manewr moim zdaniem byL zajebisty!
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się